BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Borgerrådgiver i Faaborg-Midtfyn Kommune
Faaborg-Midtfyn Kommune har siden 2018 haft en borgerrådgiverfunktion i en projektansættelse. Med budget 2024 har kommunalbestyrelsen besluttet at gøre stillingen som borgerrådgiver permanent. Det er også besluttet, at funktionen fremover skal organiseres efter styrelseslovens § 65e som en uafhængig funktion i direkte reference til kommunalbestyrelsen.
Vi har en værdi, der lyder; ”dialog er en forudsætning for, at vi lykkes”. Borgerrådgiverfunktionen er et initiativ, der bidrager til, at vi som kommune lever op til den værdi.
Der er mange måder, kommunen møder borgerne på hver eneste dag. Uanset hvilket udtryk det møde har, er det vigtigt for os, at det altid sker med respekt for det enkelte menneske og deres livssituation. Vi tror på, at de bedste løsninger bliver skabt i fællesskab – kommune og borger sammen.
Som borgerrådgiver skal du bidrage til at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen. Du skal være med til at sikre, at vi og borgeren løser sagen i samarbejde, og du skal dermed bidrage til borgernes oplevelse af retssikkerhed. Det gælder på alle fagområder i kommunen – såvel velfærdsområderne som på det tekniske område.
Formål og opgaver
Borgerrådgiveren er en separat og selvstændig enhed, der fungerer uafhængigt af forvaltningen og de stående udvalg. Formålet med uafhængigheden er at sikre borgerrådgiverens uvildighed. Borgerrådgiveren refererer direkte til borgmesteren som formand for kommunalbestyrelsen.
Som borgerrådgiver skal du være med til at sikre en enkel og entydig indgang til kommunen for borgerne, og din tilgang skal som udgangspunkt være konfliktløsende og dialogskabende.
Kommunalbestyrelsen har udarbejdet en funktionsbeskrivelse for borgerrådgiverfunktionen. Heraf fremgår det bl.a., at det er borgerrådgiverens opgave at vejlede og rådgive borgere
- som ikke ved, hvor de skal henvende sig med et konkret spørgsmål
- om udformning af klager - herunder hjælp til, om der kan klages, og hvem der kan klages til
- om rettigheder i forbindelse med sagsbehandlingen i kommunen – herunder sagsbehandlingsfrister, forståelse af afgørelser, mv.
- om muligheden for hjælp til mediation i dialogen mellem borger og kommune, fx hvis sagen er gået i hårdknude
Ud over de direkte borgerhenvendelser forventes det, at du som borgerrådgiver indgår i en konstruktiv dialog med alle fagområder og stabe i kommune, hvis du som borgerrådgiver ser temaer, hvor du kan bidrage til en positiv udvikling af den kommunale sagsbehandling.
Vi forventer, at du som borgerrådgiver i Faaborg-Midtfyn kommune vil arbejde ud fra en anerkendende tilgang i samarbejdet med fagområder og stabe i kommunen, og at du til alle tider har det udgangspunkt at skabe læring i organisationen.
Som borgerrådgiver udarbejder du en årlig beretning til kommunalbestyrelsen om arbejdet i borgerrådgiverfunktionen det forgange år.
Dine kompetencer
Jobbets alsidige karakter kræver, at du kan gennemskue komplekse problemstillinger ud fra både et juridisk og forvaltningsmæssigt perspektiv - og fra et menneskeligt perspektiv.
Du skal have en åben og nysgerrig tilgang til opgaveløsningen, og du skal finde motivation i en hverdag, hvor dagene aldrig er ens.
Du skal kunne arbejde selvstændigt, og vi forestiller os, at du har følgende kompetencer:
- Relevant videregående uddannelse
- Erfaring med og gerne uddannelse inden for konfliktmægling og kommunikation
- Kommunal erfaring – gerne både på de tekniske områder og velfærdsområderne
- Erfaring med/viden om sagsbehandling fra offentlig organisation
- Indgående kendskab til forvaltningsret og anden offentligretlig lovgivning
- Indblik i de administrative klagemuligheder samt andre relevante klageinstanser
- Evne til at kommunikere tillidsvækkende og borgernært samtidig med, at du skal kunne agere objektivt og neutralt.
- Erfaring med at kommunikere med en bred kreds af interessenter på forskellige niveauer
- Politisk tæft
Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingen er på 32 timer pr. uge, og løn og ansættelse vil ske i henhold til gældende overenskomst.
Arbejdsstedet er administrationsbygningen i Faaborg, Mellemgade 15, 5600 Faaborg, men der vil være mødeaktivitet på forskellige lokationer i hele kommunen, og det forventes derfor, at du har kørekort.
Faaborg-Midtfyn Kommune ønsker at fremme ligestilling og opfordrer derfor alle kvalificerede til at søge uanset alder, køn, religion, handicap eller etnisk baggrund. Vi har røgfri arbejdstid.
Ansættelsesproces
Vi ønsker stillingen besat pr. 1. juni 2024.
Der er ansøgningsfrist den 1. april 2024, kl. 12.00, og vi forventer af afholde ansættelsessamtaler den 10. april 2024. Eventuelle 2. samtaler vil blive afholdt den 15. april 2024.
Har du spørgsmål til stillingen, kan du henvende dig til borgmester Hans Stavnsager på telefon 72531714 eller på mail hansr@fmk.dk
Om Faaborg-Midtfyn Kommune
Faaborg-Midtfyn Kommune har ca. 52.000 indbyggere. Vi er en ambitiøs kommune, der satser på vækst og udvikling, herunder den løbende udvikling af service til borgerne og kvaliteten af velfærdsydelserne.
I Faaborg-Midtfyn Kommune engagerer vi os – i vores kolleger, i vores opgaver og i borgere og virksomheder i kommunen. Vores ambition er, at det i Faaborg-Midtfyn skal være muligt at leve – og udleve
– sin egen version af det gode liv. Vi vil være det sted, omverdenen kigger til for at blive inspireret til et liv i stærke fællesskaber, med bæredygtig udvikling, spirende iværksættere og en stolt kulturarv. Et liv, hvor vi både kan udfolde os i fællesskaberne og finde ro i naturen – et liv i balance. Det er grundelementerne i kommunens udviklingsstrategi Sammen skaber vi det gode liv, som vi hver dag arbejder for at gøre til virkelighed.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Faaborg-Midtfyn Kommune
-Virksomheden tilbyder:
(32-32 timer ugentligt)
-Arbejdsgiver:
Politik og Strategi, Tinghøj Alle 2, 5750 Ringe
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 01-04-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6009918